La nova presidenta de l'Associació de Municipis per la Independència (AMI), l'alcaldessa de Vilanova i
la Geltrú, Neus Lloveras (CiU), demana unitat estratègica a les formacions independentistes per quan calgui “trencar les normes establertes”, una expressió que prefereix a la crida a la desobediència que han fet explícitament els alcaldes de la CUP. Lloveras defensa que no és l'hora dels protagonismes particulars, sinó de consensos en l'acció política independentista.
L'alcaldessa vilanovina s'estrenava ahir com a presidenta en l'assemblea general de l'AMI, que, a Cerdanyola del Vallès, la va triar per unanimitat dels 163 càrrecs locals presents per posar fi al període d'interinitat provocat per la marxa imprevista de Carles Puigdemont a la presidència de la Generalitat. La nova executiva incorpora el republicà Jordi Gaseni, alcalde de l'Ametlla de Mar, i Eudald Calvo (CUP), alcalde d'Argentona, en les vicepresidències primera i segona per visualitzar la pluralitat política.
En aquesta nova etapa iniciada des de la constitució del govern de Junts pel Sí amb el suport de la CUP per “fer la independència de Catalunya”, en paraules de Lloveras, l'AMI manté
el compromís de treballar unitàriament amb l'ANC i Òmnium per ser impulsors del procés, però també vigilants: “Si veiem que la cosa no tira, haurem de donar l'alerta.”
Lloveras diu que treballarà per ampliar el suport social al procés. Així, el primer tinent d'alcalde de Barcelona, Gerardo Pisarello, convidat a l'acte, va escoltar novament la petició pública de l'AMI perquè la capital s'hi adhereixi. L'alcalde de la població on es va fer l'assemblea, Carles Escolà (Compromís per Cerdanyola-CUP), va avisar que el procés “haurà de ser cada cop més plural i transversal” si es pretén culminar.
La nova presidenta de l'AMI pretén iniciar una tanda de contactes amb associacions de municipis d'altres països per donar a conèixer el projecte independentista i les seves raons i, en darrer terme, avisa els alcaldes i regidors de l'entitat del paper que podrien haver d'afrontar en un futur no llunyà: “En cas de turbulències, els ajuntaments són la garantia de l'estabilitat institucional perquè ho són de la cohesió social i dels serveis públics.”
Lloveras va defensar la legitimitat de l'AMI, amb 786 ajuntaments adherits perquè així ho han decidit “la majoria absoluta dels plens” i va advertir que qui els discuteixi la representativitat està qüestionant la democràcia. La dirigent de l'AMI critica l'“ofensiva” i la “persecució judicial contra l'independentisme” que suposen els centenars de denúncies de la Delegació del Govern espanyol contra els ajuntaments sobiranistes, i recorda que se n'han interposat fins i tot pel pagament de la quota de l'AMI o per no haver posar la bandera espanyola, “que no ha estat mai present en molts ajuntaments”.
Lloveras va avançar que ja són 286 els ajuntaments que donen suport a la declaració de ruptura aprovada pel Parlament el 9-N en un gest que, defensa, expressa “una opinió política sense cap efecte jurídic”, malgrat que el jutjat central d'instrucció número 2 de l'Audiencia Nacional els hagi obert una “causa general”.