ECONOMIA
Barcelona - 9 novembre 2015 2.00 h

L'Estat manté l'ofec al Prat

 Madrid ofereix convenis bilaterals a governs i codis compartits amb Iberia per afavorir Barajas

 El boicot no declarat fa que l'aeroport català perdi rutes intercontinentals i que arribin amb un retard de més de deu anys

M. SARDÀ

Més de la meitat de japonesos i gairebé un 70% dels ciutadans de l'Índia que arriben a l'Estat espanyol tenen Barcelona de destinació. Tanmateix, l'aeroport de la capital de Catalunya no disposa de vols directes amb aquests països. No són un cas excepcional. A l'aeroport del Prat resulta molt laboriós aconseguir connexions internacionals tot i els esforços del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) que, des que va ser constituït, a principi del 2005, treballa –i amb èxits notables– per obtenir rutes intercontinentals.

Aena i Iberia, amb el suport incondicional del govern espanyol, continuen controlant la distribució del tràfic aeri a l'Estat, malgrat que la ministra de Foment, Ana Pastor, s'entesti a fer creure el contrari. El conseller d'Empresa, Felip Puig, va insistir a final d'octubre en la “discriminació positiva” de l'Estat a favor de Barajas, i hi va posar d'exemple els problemes que ha tingut Singapore Airlines, que ha necessitat més de dos anys per enllestir els tràmits per augmentar la freqüència del seu vol entre Barcelona i São Paulo. Segons un informe del CDRA, la demanda insatisfeta de vols intercontinentals des del Prat va ser, el 2014, de 3,2 milions de passatgers, una quantitat que va augmentar en 200.000 passatgers respecte a la del 2013.

Actuacions habituals

El del Prat, com va reconèixer la ministra Pastor, és l'aeroport amb la ràtio de connectivitat més alta de tota la xarxa d'Aena, que el 2014 va comptabilitzar 207 destinacions, 32 de les quals són intercontinentals. Tanmateix, la inversió que per al 2016 el ministeri de Foment preveu per al conjunt d'aeroports catalans –Barcelona, Sabadell, Girona i Reus– serà de tan sols 29,2 milions.

La denúncia del xantatge a què estan sotmeses algunes companyies aèries per Aena, perquè aterrin a Barajas si volen volar a Barcelona –feta pel portaveu de CDC al Congrés, Pere Macias, l'agost passat–, va ser convenientment argumentada per la ministra Pastor, afirmant que “les companyies aèries decideixen on volen, i no els governs”. Certament, són les companyies les que tenen la paraula en la programació de les pròpies rutes, però no és menys cert que des d'Aena i des de diverses administracions del govern espanyol fan pressions perquè el de Barajas n'acabi sent l'aeroport beneficiat. En aquest sentit, fonts del sector asseguren que és un fet habitual que la direcció general d'Aviació Civil i el Ministeri de Foment ofereixin tractes preferents a governs i companyies aèries, com ara rapidesa a atorgar visats, facilitar codis compartits amb Iberia així com crear o millorar convenis bilaterals entre països –competències que no té el govern català–, amb l'únic objectiu de prioritzar Barajas i, de passada, entorpir la feina del Comitè de Rutes.

A hores d'ara les negociacions del CDRA se centren en l'atracció d'una ruta aèria al Japó –Japan Airlines (JAL) o All Nippon Airways (ANA)– i d'una altra a l'Índia –Air India o Indigo–, per donar resposta, des del Prat, a l'alta demanda de vols directes a aquests països. Intentar atreure una nova ruta intercontinental és un procés dificultós que demana molt de temps, però en el cas del Japó, el CDRA hi ha dedicat, de moment, deu anys a fer-la possible. Tot i haver de nedar contra corrent, les negociacions amb les companyies aèries del Japó i l'Índia, segons asseguren fonts pròximes a les negociacions, “estan molt madures”, tot i que no s'aventurar a donar cap data per a l'inici d'operacions.

Les intromissions i les pressions del govern espanyol també han arribat a la càrrega. El CDRA, a través de Barcelona-Catalunya Centre Logístic (BCL), Aena a Catalunya i l'Associació Internacionaal del Transport Aeri (IATA), va anunciar a principi d'octubre que l'aeroport del Prat havia iniciat el procés de certificació d'excel·lència logística-IATA Ceiv Pharma per esdevenir un hub de transport de medicaments. La feina del CDRA la va aprofitar Barajas, que un dia abans va anunciar el mateix procés i el mateix objectiu.