OPINIÓ

Una consulta que suma

11/06/15 02:00 DELEGAT TERRITORIAL DEL GOVERN DE LA GENERALITAT A BARCELONA - FERNANDO BREA

El “procés” serà moderat o no serà. Almenys aquest és el punt de vista d'Unió i de la pregunta que ha plantejat a la seva militància de cara a la consulta interna que se celebrarà el proper 14 de juny. La qüestió proposada pel comitè de govern ha rebut algunes crítiques per la seva complexitat, però al meu entendre té un valor singular perquè és un text molt elaborat que en unes poques línies reflexiona sobre el “procés” i marca les línies d'actuació en la propera legislatura.

Que la pregunta d'Unió aporta matisos és cert, però algú esperava que la constitució d'un nou model de país fos simple o que la diversitat de Catalunya pogués circumscriure's en una pregunta polaritzada?

Personalment, votaré sí perquè la proposta és ambiciosa, no posa límits a la voluntat majoritària dels catalans i reconeix la sobirania de Catalunya, però al mateix temps és responsable i aporta notes de seny en un moment procliu a les inflamacions.

El futur polític de Catalunya, ja sigui la independència o el model confederal, no es decidirà per una victòria d'un vot. Si no som capaços d'informar i sumar, quina serà la validesa del “procés”? Quin serà el seu potencial? Els cinc punts que planteja la pregunta d'Unió (sobirania, democràcia, diàleg, seguretat jurídica i Europa) ens condueixen a la moderació i a la inclusió. Molts catalans signaríem aquests requisits. Sense aquests cinc pilars, el “procés” aniria cap a una radicalitat poc realista i seria difícil que aplegués majories.

A nivell intern de partit, no és sobrer subratllar que la història d'UDC és la història d'una identitat que ens defineix clarament i que els militants no estem disposats a perdre. També per això la consulta interna del 14 de juny és decisiva: perquè la pregunta –i la resposta que se'n derivi– aglutina totes les sensibilitats del nostre partit. És una pregunta que no exclou ningú. I tampoc la resposta exclourà ningú, ja que tota la militància d'Unió sap perfectament on vol anar.

Crec que és fonamental que aquests dies previs a la consulta els militants d'Unió no ens deixem arrossegar per plantejaments simplistes. Diria més: que no caiguem en la trampa dels populismes que pretenen interferir en el nostre procés de debat intern.

Al llarg de la nostra història Unió sempre s'ha caracteritzat per la moderació enfront de plantejaments extrems, rupturistes i populistes que al final no condueixen enlloc. Ho estem veient a d'altres territoris: Cameron al Regne Unit, Salmond a Escòcia, el Partit Nacionalista Basc en els recents comicis municipals... El seu èxit s'explica perquè l'electorat vota i premia la moderació i, en cap cas, la crispació permanent.

Amb aquesta consulta els militants d'UDC tenim l'oportunitat d'exercir una vegada més la participació interna. Hem d'agrair a la nostra direcció l'oportunitat que ens dóna per expressar-nos amb veu i vot el proper dia 14 de juny. Recordem-ho un altre cop: no tots els partits polítics practiquen això.

Darrera actualització ( Dijous, 11 de juny del 2015 02:00 )