POLÍTICA
BARCELONA - 12 octubre 2016 2.00 h

Un acte de país per denunciar la deixadesa d'Adif i Renfe

 Puigdemont presidirà un acte públic de crítica a la situació de la xarxa ferroviària

 Territori reclama de nou el traspàs de trens, vies i estacions a la Generalitat

GERARD ARTIGAS - BARCELONA

El govern prepara “un gran acte de país” per al dimecres 26 d'aquest mes per denunciar les deficiències a Rodalies. Ho va anunciar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que va qualificar d'“inacceptable” la situació de la xarxa ferroviària de l'Estat a Catalunya. “Els ciutadans d'aquest país no es mereixen unes infraestructures ferroviàries en un estat tan deplorable”, va dir, i va aprofitar per reclamar, de nou, el traspàs a la Generalitat de totes les competències i actius de Rodalies: trens, vies i estacions. “Estem en condicions de fer-ho millor que Adif”, va assegurar, per la qual cosa vol que el traspàs es faci immediatament. Aquest acte de força, que tindrà lloc al Palau de la Generalitat i el presidirà Carles Puigdemont, té el suport, de moment, de l'Associació Catalana de Municipis (ACM) i de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC). El govern vol que sigui un acte obert “a la societat civil, sindicats, empresaris, i totes aquelles organitzacions que estan treballant per aconseguir que Catalunya tingui un sistema de Rodalies digne”.

Rull s'ha cansat d'amenaçar amb expedients sancionadors contra Renfe i Adif pels retards provocats, en bona part, per la desinversió en la xarxa catalana. Fins i tot, ha anunciat que la Generalitat està preparant un recurs contenciós administratiu davant l'Audiencia Nacional contra Adif per aquesta situació, però de moment ja s'ha hagut de menjar el gripau d'incorporar als horaris dels regionals de les Terres de l'Ebre, els de l'R15 i l'R16,­ els retards estructurals dels combois d'aquestes línies, tal com li ho demanava Adif. Això suposa que els trens continuen trigant més del compte a fer el trajecte però s'han adaptat els horaris per tal que arribin a una hora que tingui en compte el retard. “Els ciutadans de Catalunya disposen d'un sistema ferroviari que no és l'adequat per al segle XXI”, resumia ahir el conseller. De moment, dels 84,7 milions d'inversions a la xarxa catalana previstos als pressupostos de l'Estat, se n'han gastat 16,9 fins al juny, un 19,9%.

Les desinversions de l'Estat en matèria ferroviària no afecten només el manteniment de les línies de Rodalies, també comporten que les obres de l'estació de la Sagrera de Barcelona, que ha de concentrar les línies d'alta velocitat, estiguin aturades des de ja fa un any i que els trens AVE i TGV que passen per la capital catalana hagin de fer parada a Sants, una estació de Rodalies que s'ha hagut d'adaptar. De moment, amb les obres inacabades, l'operació acumula 82 milions de sobrecost. Tampoc està previst el desdoblament de l'R3 entre Vic i Montcada i Reixac, on només hi ha una única via per ambdues direccions, situació que afecta la línia més enllà de la capital osonenca fins a Puigcerdà i la Tor de Querol.

LES XIFRES

63
per cent de puntualitat als trens de l'R16 aquest agost tot i que el contracte amb Renfe exigeix el 90%.
84,7
milions d'euros previstos als pressupostos de l'Estat de 2016, dels quals se n'han invertit 16,9 fins al juny.
4.000
milions d'euros promesos per invertir entre 2009 i 2015, dels quals només se n'han gastat 1.142.

Incompliments del 74% de les inversions promeses

La diferència entre la inversió promesa en infraestructures ferroviàries a Catalunya per part d'Adif i les que finalment s'acaben executant ha estat del 74% en els darrers vuit anys. O el que és el mateix: només s'han dut a terme el 26% de les obres, segons dades de l'administració de l'Estat. La Generalitat i el govern espanyol van pactar el 2009 el pla d'inversions fins a 2015 per valor de 4.000 milions d'euros, dels quals només se n'han gastat 1.142: 352 entre 2009 i 2012 i 790 entre 2012 i 2016. Fins i tot les mesures més urgents, pactades el 2013 entre els llavors conseller de Territori, Santi Vila, i ministra de Foment, Ana Pastor, no s'han arribat a dur a terme en la seva totalitat. El pla preveia millorar estacions, subestacions, catenàries, vies, sistemes de seguretat i altres qüestions d'infraestructura. Tres anys després, segons dades del Departament de Territori, només s'ha posat en servei el 4,1% de les actuacions, pressupostades en 306 milions, mentre que el 32% està en fase d'execució o contractació, el 48% en fase de projecte i el 15% encara pendent d'iniciar la tramitació.