POLÍTICA
BARCELONA - 14 setembre 2018 2.00 h

Polèmica pel groc dels Bordegassos en un anunci solidari

 Denuncien el vet en un vídeo per al Sant Joan de Déu, l’hospital ho atribueix a l’agència i li ordena que els inclogui

JORDI ALEMANY - BARCELONA

La polèmica pel color groc també ha esquitxat el món casteller, el de la salut i la solidaritat, tot i que sembla que no anirà a més i els actors implicats han arribat a un acord. Ahir al matí, els Bordegassos de Vilanova, que des de la seva fundació l’any 1972 vesteixen de groc, van fer un comunicat en què lamentaven que a pocs dies de participar en la gravació d’un anunci per a l’hospital Sant Joan de Déu –s’havia de fer dissabte– l’empresa responsable de fer-ne la realització els havia comunicat que tenia “un problema innegociable amb el color groc” i els proposava un altre color, fet al qual es van negar. En un extens comunicat, la colla mostra “sorpresa, disgust i incomprensió” perquè “algú” havia vetat el groc, independentment que “sigui el color de la lluita contra el càncer infantil” i creuen que se’ls discrimina “perquè algú podria arribar a relacionar el nostre groc amb la demanda de llibertat als presos polítics. En reiterades ocasions lamenten que aquest “algú” prengui aquesta decisió, perquè “accepta entrar en la paranoia contra el groc o que es doblega davant qui, suposadament, es podria ofendre”.

La reacció de l’hospital va ser desmarcar-se d’aquesta decisió i atribuir-la a l’agència DoubleYou, contractada per dur tota la campanya amb la qual han de recaptar més de 14 milions per construir el centre d’oncologia pediàtrica més gran d’Europa. Fonts del centre van dir ahir que els havien comentat que “per motius de creativitat no els va anar bé que la samarreta fos de color groc” i lamenten que en algun moment de la cadena de contactes entre l’hospital, l’agència, la productora de l’anunci, la promotora dels Bordegassos i la colla “s’hagi decidit que era per qüestions polítiques”. Per aquest motiu ahir s’hi van posar en contacte directament per lamentar el malentès i assegurar-los que podien col·laborar en l’anunci amb el color de la seva camisa, juntament amb altres colles, que es farà en una altra data com havien ordenat a l’agència. El relacions públiques dels Bordegassos, Pere Gassó, va admetre: “Hi col·laborarem”, perquè “també som donants”, però va evitar assenyalar un culpable i es va remetre al comunicat del matí. La colla va rebre moltes mostres de suport a les xarxes, també d’altres castellers i de la Coordinadora de Colles Castelleres.

Fonts de l’agència DoubleYou ho van circumscriure a “decisions tècniques” que s’apliquen en produccions audiovisuals relacionades amb qüestions de “cromatismes, vestuari o del moment del dia del rodatge”. Per això es va considerar que, per un tema estètic, el groc més fosc de la camisa de la colla “no era el més adient” per a la imatge corporativa que té l’hospital.