A LA TRES

I vinga fer vies i vies d'AVE

17/12/14 02:00 XEVI XIRGO
“Les obres de l'alta velocitat sí que no han notat la crisi”
Altres articles de l'autor
Notícies de ...

Hi va haver un temps, anys enrere, en què no hi havia dia que el ministre o la ministra de torn no ens anunciés un nou tram d'AVE, d'aquesta alta velocidad española que aquí hem rebatejat com a tren d'alta velocitat, el TAV. Espanya és el país líder a Europa en vies d'AVE, i cap govern, ni el PSOE en el seu moment ni ara el PP, no ha parat de programar-ne. I de programar-ne, com vostès saben, no pas precisament a llocs d'una rendibilitat dubtable sinó, justament, a llocs on sense cap mena de dubte la línia seria i serà per sempre deficitària. Hem programat aeroports sense vols ni passatgers, i amb l'AVE s'han construït o s'estan construint línies que enllacen llocs d'una alta rendibilitat (és una ironia) com per exemple Àvila o Salamanca.

Però no pateixin. No s'aturaran. És un signe de progrés i d'això que se'n deu dir el poderío espanyol. I mentre que a tot Europa quan ha arribat la crisi s'han desprogramat o alentit els quilòmetres d'alta velocitat, a Espanya el ritme continua sent de més de 3.000 milions d'euros anuals, de manera que des del 2008 fins ara ja s'han posat en marxa prop de mil quilòmetres de noves vies. Caram. No vull ser malpensat, però ara hem sabut que el jutjat investiga la denúncia d'un extreballador d'un dels trams que sosté que sistemàticament es desviaven fons de l'obra adjudicada cap a altres llocs. Vaja, que s'inflaven o s'inventaven factures, i que es feien obres a les cases particulars d'alguns dels directius de l'empresa. No vull ser malpensat però, què hem de pensar ara, nosaltres, si sabem que el Tribunal de Comptes va denunciar, el juny passat, que la construcció de l'AVE entre Madrid i Barcelona va costar 1.732 milions més del que s'havia pressupostat? Es va adjudicar per 7.235 milions però els més de dos-cents quilòmetres de via van acabar costant-ne 8.967. I tot fet a còpia d'adjudicacions i readjudicacions d'obra (69 modificacions de contracte pel camí) tant tècnicament legals com èticament reprovables. Diguin-me malpensat. Però començo a entendre-la, aquesta mania de fer vies i vies d'AVE.

Darrera actualització ( Dimecres, 17 de desembre del 2014 02:00 )