L'eurocambra veu alarmants els ‘aeroports fantasma'

El responsable de Transports considera “un model antiquat” voler-ho fer passar tot per Madrid

Al ‘Via Europa', Cramer avisa que “seria de bojos” no construir tot el corredor mediterrani

20/02/15 02:00 BRUSSEL·LES - ALBERT SEGURA
Michael Cramer, president del comitè de Transports durant l'entrevista Foto: EL PUNT AVUI.

“És molt alarmant, una catàstrofe.” El “malbaratament” espanyol en infraestructures de transports inútils, com ara els aeroports fantasma i els trens d'alta velocitat infrautilitzats, ha fet disparar les alarmes a l'eurocambra. El president del seu comitè de Transports, l'alemany Michael Cramer, renya els governs del PP i el PSOE i els demana que “vagin més amb compte” i “mirin bé” com inverteixen els diners, “especialment en un moment en què molta gent gairebé no té ni per viure”. Entrevistat al programa Via Europa d'El Punt Avui Televisió, Cramer també critica el “model antiquat” de les infraestructures espanyoles per “voler-ho fer passar tot pel centre”.

El model vàlid

“Una xarxa descentralitzada és millor que una de centralitzada”, defensa. I posa com a model a seguir Alemanya i els seus “16 estats federats, tots amb la seva capital i connectats”. L'ecologista adverteix que “seria molt dolent” que el govern espanyol incomplís el mapa d'interconnexions ferroviàries prioritàries de la UE i no construís el corredor mediterrani. “Seria de bojos!”, avisa. Però alhora admet que des de Brussel·les poca cosa s'hi pot fer. “Pots defensar una inversió en un país, intentar que es faci, però si a l'estat membre no li agrada, mai es farà, i en aquest cas correspon al govern espanyol”, es resigna Cramer.

Precisament, el Via Europa d'aquesta nit (22 h) ofereix un cara a cara entre l'exministre espanyol de Foment i portaveu del govern de Zapatero, el socialista José Blanco, i l'eurodiputat de CDC, Ramon Tremosa. Blanco va pressionar Brussel·les perquè declarés prioritària la travessia central dels Pirineus, però no se'n va sortir. També el president del lobby Ferrmed, Joan Amorós, participa en el programa.

El de Còrdova, el pitjor

El dels aeroports sense avions “no és només un problema espanyol, també alemany”, admet Cramer. Però carrega especialment contra el de Còrdova. La seva ampliació, el 2008, va costar 85 milions, però està pràcticament aturat, per la proximitat dels aeroports de Sevilla i Màlaga i per les connexions en TAV (és a una hora i mitja de Madrid). Els 179.000 passatgers anuals previstos s'han quedat en només 7.000.

El paradigma del malbaratament

En el seu darrer informe, el Tribunal de Comptes de la UE posa l'Estat espanyol com a exemple de com no prendre decisions d'inversió. A la llista negra dels auditors, els aeroports de Badajoz, Burgos, Còrdova, Fuerteventura, La Palma, Madrid-Barajas (!), Múrcia i Vigo. Estan infrautilitzats i ara reben fins i tot menys passatgers que abans de les obres. L'Estat ha rebut 685 milions en ajudes europees per a aeroports entre el 2000 i el 2010, una quarta part del pastís total dels fons comunitaris per a infraestructures aeroportuàries, més que cap altre estat membre.

Darrera actualització ( Divendres, 20 de febrer del 2015 02:00 )