Ara

INFRAESTRUCTURES

La N-II, amb un trànsit de 20.000 vehicles diaris, és el paradigma de la falta d'inversió

L'Estat ha pagat en carreteres el 9,7% del total
promès en 6 anys

L'Estat es va comprometre a invertir 2.500 milions en sis anys a les carreteres catalanes.
D'aquells diners, només se n'han executat un 9,7%.
La N-II és l'exemple més clar d'aquesta falta d'inversió.
JOSEP FERRER 

BARCELONA. | Actualitzada el 19/10/2012 00:00

Ni amb governs del mateix color polític a Espanya i Catalunya, ni amb governs de dretes en un lloc i d'esquerres en un altre ni a l'inrevés. L'estat espanyol, en matèria d'infraestructures, ha incomplert reiteradament els compromisos adquirits. En la construcció de noves carreteres, i en el desdoblament i millora de les actuals, n'hi ha múltiples exemples. L'any 2006, la llavors ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, tots dos socialistes, signaven un protocol vàlid fins al 2012 mitjançant el qual el govern central es comprometia a invertir en carreteres a Catalunya 2.509,8 milions.

Quan queden només dos mesos i mig per acabar el 2012, Madrid hi ha destinat 244,2 milions, el 9,7% dels diners compromesos. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recorder, qualifica aquest nou incompliment: "És una mostra més que els governs de l'Estat, de diferents colors, ens han relegat a un tercer o quart nivell a l'hora d'executar les inversions acordades". L'exemple més flagrant d'aquests incompliments el trobem a la N-II, a la demarcació de Girona, una carretera estigmatitzada. A hores d'ara només hi ha un tram on s'està treballant, entre Fornells de la Selva i Vilademuls, un projecte que executa la concessionària d'autopistes Acesa. En els trams que són competència de Foment, les obres estan aturades: Maçanet-Sils, Sils-Caldes i Medinyà-Orriols. La resta de traçat a desdoblar ni tan sols disposa de projecte constructiu i per al 2013 no compta amb diners assignats en els pressupostos de l'Estat, així que la conversió de tota la carretera en autovia va per llarg. Als conductors no els quedarà més remei que pagar peatges i es volen desplaçar més ràpidament.

Més trànsit i sense desdoblar

La falta d'inversió es produeix malgrat que la N-II, entre Tordera i la Jonquera, va registrar l'any 2010 una mitjana de 19.735 vehicles diaris, una intensitat de trànsit molt més elevada que altres carreteres de l'Estat que ja han estat desdoblades i convertides en autovies gratuïtes, com l'A-2 a Sòria, amb 10.292 vehicles diaris; la N-VI a Lleó, amb 7.934 vehicles; la N-501 a Àvila, amb 7.908 vehicles, i la N-331 a Còrdova, per on passen diàriament 11.256 conductors. Una altra obra inacabada a Catalunya que també registraria molt més trànsit -entre 20.000 i 30.000 vehicles diaris- que el registrat en altres autovies estatals és la B-40 o Quart Cinturó. Aquesta carretera, que ha d'unir les comarques del Vallès Occidental i el Vallès Oriental amb el Baix Llobregat i l'autovia A-2, només té acabats els trams entre Abrera i Olesa de Montserrat i entre Viladecavalls i Terrassa. Queda pendent el tram central, el que ha d'unir Olesa amb Viladecavalls, i que compta per al 2013 amb una partida de tres milions d'euros. La connexió entre Granollers i Terrassa encara no disposa de projecte ni traçat definitiu.

La variant de Vallirana de la N-340, reivindicada pels veïns des de fa tres dècades, és d'aquells projectes aturats que s'han tancat en un calaix amb pany i forrellat. Segons el conseller Recoder, si Catalunya "tingués autonomia per gestionar les infraestructures i sobirania per gestionar els recursos propis" totes aquestes obres i d'altres de pendents "ja s'haurien executat".