Ara

L'ALTA VELOCITAT UNA FITA HISTÒRICA

Els alcaldes creuen que el sector turístic serà el primer a beneficiar-se del TGV

Girona exigeix a l'Estat compensacions per les obres incompletes

Girona està satisfeta, però no del tot. L'Ajuntament vol que Foment compensi econòmicament la ciutat per haver deixat en punt mort el soterrament el tren convencional i l'enderrocament del viaducte.
ELISABET ESCRICHE 

GIRONA | Actualitzada el 09/01/2013 00:00

Una concentració a l'exterior de l'estació de Girona ahir al migdia, en el moment en què es feia la inauguració de l'arribada de l'alta velocitat a la ciutat. Una concentració a l'exterior de l'estació de Girona ahir al migdia, en el moment en què es feia la inauguració de l'arribada de l'alta velocitat a la ciutat. DAVID BORRAT

Satisfacció continguda a les comarques gironines per l'arribada del TGV fins a Girona i Figueres. Els alcaldes creuen que suposarà una injecció econòmica per a tots els sectors, però recorden que encara hi ha sobre la taula molts temes pendents per resoldre. El primer a reivindicar-los va ser l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, que va demanar compensacions econòmiques per a la ciutat i per als veïns i comerciants del Parc Central perquè han hagut de suportar quatre anys d'obres per veure com el projecte ferroviari de la ciutat quedarà incomplet, ja que de moment està en punt mort el soterrament de la línia del tren convencional i l'enderroc del viaducte que divideix la ciutat. També és una incògnita si hi haurà alguna modificació a l'estació, que inicialment havia de ser provisional i al final serà la definitiva a causa de la crisi econòmica.

Puigdemont va recordar ahir que al febrer farà un any que va demanar una reunió amb la ministra de Foment, Ana Pastor, i que encara no s'ha fet. "Foment ens ha de compensar econòmicament perquè ha d'entendre que la seva activitat no es limita només a facilitar que vinguin trens. Com a mínim ha de compensar-nos l'impacte que tindrà la no continuació del projecte ferroviari de la ciutat", va deixar clar Puigdemont, que no va revelar amb quina quantitat es conformaria.

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, va destacar que l'arribada del TGV frenarà la fuga de figuerencs cap a Barcelona perquè farà compatible viure a la capital de l'Alt Empordà i treballar a la Ciutat Comtal. Va avançar que estan treballant amb el Consell Comarcal per millorar el transport públic. Ara bé, Felip també va denunciar la precarietat del servei de mitjana distància i va recordar que encara s'han de suprimir els dos passos a nivell de la ciutat. L'alcaldessa de Vilafant i presidenta del Consell Comarcal de l'Alt Empordà, Consol Cantenys, va apuntar que els primers efectes de l'arribada del TGV es notaran en el sector turístic. Cantenys va explicar que l'Ajuntament modificarà el pla general per connectar l'entorn de l'estació amb el teixit urbà.

Un impuls empresarial

El sector econòmic veu el TGV com una "inversió rentable". Tot i així, el president de la Cambra de Comerç, Domènech Espadalé, va insistir que perquè l'obra suposi un impuls en l'àmbit empresarial s'ha de construir el centre intermodal del Far Vilamalla i el corredor mediterrani. Part dels veïns de Girona per als quals l'Ajuntament demana compensacions van participar en la concentració en contra de l'arribada de l'alta velocitat convocada per la Mesa d'Entitats per la Participació, formada per associacions i col·lectius de la capital gironina. Unes 400 persones es van manifestar ahir al migdia davant de l'estació.