• 21 abr 2013
  • La Vanguardia (Català)

La doble mirada


Els alemanys tenen una imatge d’espanya més bona que els mateixos ciutadans espanyols

Friedrich Nietzsche solia fer broma dient que els alemanys van inventar la pólvora, però després per compensar-ho van inventar la premsa. La frase era una manera d’ironitzar sobre alguns tòpics referits als germànics que recorrien l’Europa de finals del segle XIX. De fet, el seu sarcasme estava una mica forçat, ja que la pólvora és una invenció mil·lenària xinesa, encara que el filòsof es referia al fet que un monjo alemany va ser el primer a utilitzar-la per impulsar projectils, la qual cosa va canviar la manera de fer les guerres. No prendre’s seriosament els tòpics resulta una manera de desacreditar-los, si bé a més Nietzsche amb la seva sentència estava recordant que Alemanya havia aportat al món la impremta, la qual cosa havia influït més en l’enteniment dels pobles que l’efecte de dissuasió de les armes.

La crisi que viu Europa està rescatant vells fantasmes i ressorgeixen en els mitjans de comunicació tòpics anyencs que semblaven oblidats. L’Europa del nord denigra l’Europa del sud, bo i responsabilitzant-la de bona part dels mals del continent, mentre l’Europa meridional considera que l’Europa septentrional els esprem per al seu benefici. No sembla que ningú defensi amb il·lusió i convenciment un continent unit, que tenia la seva fortalesa en l’Estat de benestar que havia fet emergir una classe mitjana que donava estabilitat al sistema i que fomentava l’esperança en el futur. I ja se sap que quan la reflexió desapareix, s’apoderen del discurs els populistes.

El fòrum hispanoalemany que s’ha celebrat aquesta setmana ha servit per acostar actituds, per acarar projectes, per contraposar idees. Alhora s’ha donat a conèixer una macroenquesta de la Fundació Bertelsmann Stiftung, en la qual es demostra que els alemanys tenen una impressió molt més positiva d’Espanya de la que manifesten els mateixos espanyols. I no només això, sinó que les relacions entre els dos països, però també entre la seva gent, són més estables del que s’acostuma a suposar. Una dada resulta especialment significativa: el 77% dels espanyols considera que la imatge d’Espanya ha empitjorat amb la crisi, però en canvi dos de cada tres alemanys opina que la percepció del país continua sent bona. Es dóna la circumstància que els germànics són més optimistes respecte al futur d’Espanya que els mateixos ciutadans del país, ja que gairebé la meitat dels enquestats (48%) creu que en els propers cinc anys tornarem a créixer de manera significativa, mentre el 46% dels espanyols fia la recuperació a més llarg termini.

L’enquesta es va fer abans que els alemanys sabessin que, si són seguidors del Borussia de Dortmund o del Bayern de Munic, hauran de pagar el doble per una entrada al Bernabeu o al Camp Nou que si l’adquireixen per a l’Allianz Arena o l’Iduna Park. Si ho haguessin sabut ni tan sols creurien que a Espanya hi ha crisi.