• 21 nov. 2013
  • La Vanguardia (Català)
  • E. MAGALLÓN / C. LAFRAYA Barcelona / Madrid

La Generalitat demana una part dels ingressos de la venda d’Aena

El PSOE demana explicacions al Govern central sobre la privatització del gestor

DEUTE DEL GRUP El 2011 el deute d’Aena era de 14.000 milions i ara és de 12.000 milions PER AEROPORTS Fa dos anys el deute de Barajas era de 5.527 milions i el del Prat de 1.700

El conseller d’Economia, Andreu Mas-Colell, va reclamar ahir una part dels ingressos que obtingui l’Estat amb la venda d’una part d’Aena, l’entitat gestora dels aeroports espanyols. Ho va dir al Parlament durant el debat dels pressupostos del 2014 i en resposta a una pregunta del portaveu parlamentari del PPC, Enric Millo.

Després que Millo recriminés a Mas-Colell que la Generalitat s’estava venent el patrimoni, el conseller li va contestar que el que s’estava venent era Aena. “Aena amb el Prat té més valor que Aena sense el Prat i, per tant, jo em permeto dir que una porció de la venda d’Aena correspondria a Catalunya”, va dir Mas-Colell.

La societat gestora dels aeroports pretén vendre un 60% del capital entre diversos inversors.

Perquè no hi hagués dubtes sobre les intencions del conseller, Mas-Colell li va acabar dient “no ho dic de broma, ho dic molt seriosament”.

Al Congrés també es va parlar ahir del futur d’Aena. Arran d’una pregunta del diputat socialista, Rafael Simancas, la ministra de Foment, Ana Pastor, va voler posar els punts sobre les is pel que fa a la privatització d’Aena i les xifres que circulen de l’ens públic. Va criticar que el 2011 el PSOE volia licitar només el 90,05% del capital social de les dues societats concessionàries del Prat (Barcelona) i de Barajas (Madrid). Va recordar que llavors Barajas tenia un deute de 5.527 milions i unes pèrdues després d’impostos de 95 milions i el Prat disposava, fa dos anys, d’un deute de 1.700 milions i un resultat negatiu després d’impostos de 21,8 milions. Va argumentar que la filosofia del govern anterior era “externalitzar aquests dos aeroports i l’Estat es quedava amb el deute”. I tot seguit va exclamar irònicament que era una operació “formidable!”. Pastor va apuntar que amb una desinversió dissenyada d’aquesta manera es trencava, a més, una de les fortaleses d’Aena, “la dels aeroports en xarxa”.

Ara el deute de Barajas és de 5.500 milions, i per tant en dos anys només s’ha reduït 27 milions d’euros l’endeutament de l’aeròdrom madrileny.

En aquesta línia de desgranar dades, Pastor va oferir més xifres. Va assenyalar que “hem aconseguit capgirar els comptes d’Aena”.

La ministra va indicar que a finals de l’any 2011 “Aena tenia un deute de 14.000 milions, un dèficit tarifari de 850 milions, per la qual cosa no recuperava costos, i una generació de caixa negativa de 600 milions”.

Ara, el gestor, presidit per José Manuel Vargas, ha aconseguit reduir el deute a 12.000 milions i genera 600 milions l’any de caixa.

Pel que fa al benefici net, segons la ministra, fa dos anys va tenir pèrdues de 215 milions i aquest any tindrà guanys per valor de 308 milions. El benefici brut d’explotació (ebitda) el 2011 va ser de 850 milions, xifra que superarà els 1.500 milions a finals d’aquest exercici.

Pastor va avançar que l’any 2013 serà un exercici rècord “de visitants estrangers que han entrat pels aeroports espanyols”. Va recordar que les “reserves per a les illes Canàries creixen un 15%, tots els aeroports turístics creixen i estem fent esforços perquè les companyies vinguin a Barajas i a la resta d’aeroports”. En definitiva, Pastor va oferir dades d’Aena, però no va aclarir res a Simancas sobre la futura privatització.