El Punt Avui

Escola i país, junts al carrer

Som Escola convoca una cercavila multitudinària en defensa del model català de normalització lingüística per al 14 de juny

Vol ser un clam unànime contra la Lomqe i la sentència del TSJC que imposa quotes de català als centres

21/03/14 02:00 BARCELONA - VIRTUDES PÉREZ

Aquest cop sí. Aquest cop n'estan segurs que la comunitat educativa i la societat en general plantaran cara a la llei Wert i a la sentència del Tribunal Superior de Justícia (TSJC) que imposa quotes de castellà a les escoles. Ho faran al carrer, emulant l'esperit de la Via Catalana, amb una cercavila multitudinària pel centre de Barcelona que pretén ser un clam unànime en defensa del model de normalització lingüística. La data? El dissabte 14 de juny. Els impulsors? Som Escola, una coordinadora que aplega 38 entitats i que ahir va presentar la iniciativa acompanyada d'alguns capgrossos a la seu d'Òmnium Cultural.

Capgrossos com a símbol de festa, de celebració, però també com a metàfora. “Som caparruts en la defensa d'un model que ens ha fet més competents en llengües, que ha obert l'univers cultural català als nouvinguts, que ens fa més iguals dins les diferències d'origen, que ha vetllat pel gran valor de la convivència i de la cohesió com a poble”, va etzibar Josep Maria Cervelló, de la Ustec.

És una convocatòria presentada amb temps precisament per això, perquè, com va destacar la presidenta d'Òmnium Cultural, Muriel Casals, sigui una gran mobilització festiva i de país. La idea és que es vagi articulant a poc a poc. Als centres educatius, a les escoles de música, a les entitats de lleure. Que cada nen aprengui a fer el seu propi capgròs, per poder lluir-lo el dia de la rua, on també participaran elements festius i tradicionals, com ara grups de cultura popular, bandes de música, companyies d'animació, teatre al carrer... Una festa sonada, que vol esdevenir alhora un clam social per un model propi. “El que passa a l'escola ens afecta a tots. Estem defensant un model d'èxit, un model que assegura que no hi ha discriminació segons la llengua”, va insistir Muriel Casals.

Teresa Casals, de la Plataforma per la Llengua, entén que la convocatòria de la cercavila està plenament justificada, “perquè els atacs al nostre sistema educatiu no paren”. Per Casals, hi ha molts motius “per sortir al carrer cada dia”. Però una resposta festiva és garantia d'èxit, és una manera d'implicar famílies senceres, una forma “d'evidenciar el compromís amb la integració i la immersió lingüística que ha d'evitar els intents de segregació”, en paraules de Joan Carles Gallego, secretari general de CCOO.

El 14 de juny és la fita, però en el camí hi haurà molts actes reivindicatius. El primer a Badalona, el 3 d'abril. Després a Tortosa. Som Escola vol tenir la campanya a punt per Sant Jordi, fins i tot el recorregut de la cercavila, que ahir encara no estava perfilat. “Escola i país ens trobarem al carrer. Serà per dir que confiem en l'escola catalana”, va subratllar Cervelló, que seguint els jocs lingüístics amb la paraula cap va remarcar que “no som capsigranys que volem destruir una obra pedagògica de les darreres tres dècades d'escola democràtica” i que a la cercavila direm “tants caps, tants barrets, celebrant la nostra diversitat”.

La cercavila es planteja com la ratificació de la unitat cívica al voltant de l'escola catalana. No només és una defensa del model, sinó també, i així ho remarquen els organitzadors, “del dret a decidir el propi model educatiu”, és a dir, de les competències de la Generalitat en matèria educativa, que “han estat envaïdes per la llei Wert”.

El secretari general de la UGT, Josep Maria Àlvarez, però, va voler anar encara més enllà. Va dir que la cercavila ha de ser “una esmena a la totalitat de la llei, més enllà de la llengua”, i, per extensió, al PP. “La crida ha de ser al conjunt dels ciutadans. Ho hem d'aturar tots i totes”, va insistir Àlvarez, que va definir la normalització lingüística com “una conquesta de classe”.

LES FRASES

Estem defensant un model d'èxit, el model que assegura que no hi ha discriminació segons la llengua
n
Muriel Casals
ÒMNIUM CULTURAL

LA DATA

És una esmena a la totalitat d'una llei tardofranquista i casposa que ens fa retornar al passat
Josep Maria Àlvarez
UGT
No som capsigranys que volem destruir una obra pedagògica de les darreres tres dècades
Josep Maria Cervelló
USTEC
14.06.14
Cercavila
pels carrers de Barcelona en defensa de l'escola catalana i del model d'immersió lingüística.

El 25% de castellà, en espera

Nou pas del TSJC

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha admès la personació de les titularitats i les Ampa de les cinc escoles –quatre de concertades i una pública– afectades per l'obligatorietat de fer el 25% de les classes en castellà i que havien presentat recursos al·legant un “possible excés de jurisdicció” per part de l'alt tribunal. El TSJC ha fixat ara un termini de cinc dies perquè els centres presentin els recursos.

La Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), a la qual estan adscrits quatre dels cinc centres afectats per aquestes mesures cautelars, s'ha fet càrrec de la direcció lletrada dels recursos, tant de les titularitats dels centres com de les Ampa, a excepció de la quarta associació admesa, que ha confiat la representació a un altre despatx d'advocats, segons ha concretat la FECC. Tot i això, la FECC remarca que “hi ha una coordinació i una total unitat de criteri en tots els casos”, i amb el Departament d'Ensenyament. Tots els centres han mantingut, fins ara, el seu model lingüístic, amb el català com a llengua vehicular, i confien a preservar-lo un cop resolt el cas.

Rigau veurà Wert

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va anunciar ahir que participarà en el grup de treball de les comunitats autònomes amb llengua pròpia que va proposar dimecres el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, per mirar de resoldre les discrepàncies sobre el decret que desenvolupa la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomqe) en matèria de llengües. Rigau va fer aquest anunci l'endemà de plantar Wert en la conferència sectorial d'educació.

Música al currículum

Rigau va assegurar ahir que Ensenyament oferirà el mateix nombre d'hores de música que hi ha ara en el currículum de primària, malgrat que la Lomqe ha desposseït aquesta assignatura de la condició de matèria troncal. Rigau donarà el mateix tractament als ensenyaments artístics.

La Lomqe també va ser objecte de debat en el Consell d'Universitats d'ahir, en què Wert va advertir els rectors que no ajornarà el nou sistema d'accés a la universitat per als estudiants estrangers i d'FP.

Darrera actualització ( Divendres, 21 de març del 2014 02:00 )