El Punt Avui

“Estan frenant Catalunya”

La Cambra de Comerç de Barcelona analitza en un estudi la caiguda d'un 50% de la inversió de Foment en infraestructures al Principat

Miquel Valls adverteix que en molts casos hi ha un “risc de congestió”

25/07/14 02:00 BARCELONA - JORDI PANYELLA
Miquel Valls, president de la Cambra de Comerç de Barcelona va presentar ahir l'informe sobre la inversió de Foment a les comunitats autònomes Foto: ARXIU.
D'ençà de l'inici de la crisi, la inversió de Foment ha caigut un 71%
A la falta d'inversió s'hi afegeix que no hi ha nous projectes
Valls adverteix que la falta d'inversió vulnera l'Estatut
Notícies de ...

De l'Espanya ens roba a l'Espanya ens frena. Aquest és el lema que ahir, gairebé sense voler, va encunyar el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, en la presentació d'un estudi sobre els criteris de distribució territorial de la inversió de l'Estat espanyol en infraestructures. El treball demostra el descens inversor del Ministeri de Foment a Catalunya en els últims anys, un fet que va portar Valls a afirmar de manera categòrica: “Aquesta manca d'inversions està frenant i frenarà Catalunya.”

Valls va explicar fins a l'últim detall un conjunt de gràfiques en què s'analitza la realitat inversora de l'Estat a Catalunya en infraestructures i tot plegat ho va resumir amb tres dades: “En els últims dos anys, l'aportació del PIB de Catalunya a l'Estat ha vorejat el 19%, el percentatge de població suposa el 16%, però la inversió del grup de Foment és només de l'11%.”

Pel que fa a les grans xifres, n'hi ha una que destaca per sobre de les altres, i és la caiguda d'un 71% de la inversió a Catalunya a partir del 2008 arran de la frenada inversora que va comportar la irrupció de la crisi. Durant aquest mateix període, la davallada inversora a l'Estat ha estat del 53%.

En l'estudi comparatiu dels últims deu anys, Catalunya se situa entre les comunitats en què més s'ha reduït la inversió, amb una disminució d'un 50%. Per sota només hi ha Astúries, Aragó, Castella-la Manxa i Madrid.

“No sabem per què de manera sistemàtica s'executa inversió per sota de la mitjana a Catalunya”, va lamentar Valls. Pel president de la Cambra, aquesta falta d'inversió està provocant que ja hi hagi situacions de “congestió” en algunes infraestructures i que aquest problema vagi a més si no s'hi posa remei.

En ser preguntat per quines eren aquestes infraestructures col·lapsades o amb risc de col·lapse, Valls va citar els accessos a Barcelona i a les seves zones de logística. “Parlem sempre de transport de mercaderies”, va precisar. “La logística és cada cop més important a Catalunya perquè som un país exportador”, hi va afegir.

L'alerta sobre la congestió és una de les tres conclusions a les quals arriba l'informe presentat ahir, obra de Carme Poveda i Joan Ramon Rovira. Una altra és la constatació que els criteris d'inversió no s'han fet prenent com a base el PIB i això ha fet que en algunes autonomies, entre les quals hi ha Catalunya, els nivells d'inversió siguin “insosteniblement baixos”.

L'última conclusió de l'informe adverteix que “cal replantejar amb urgència la política d'inversions i prioritzar el criteri d'eficàcia i de rendibilitat social i econòmica dels projectes”. En el mateix punt, la Cambra també demana que es prepari la redacció de nous projectes d'infraestructures per tenir-los a punt en el moment que calgui”. En relació amb això, Valls va lamentar no només el fet que la inversió de Foment s'hagi “desplomat” a Catalunya, sinó que tampoc hi hagi grans projectes en preparació.

Tot i la duresa dels plantejaments, el president de la Cambra barcelonina no va voler fer cap interpretació política del resultat de les dades econòmiques presentades ahir. “No valoro res, només constato ”, va haver de dir en més d'una ocasió davant la insistència dels periodistes.

I en el marc d'aquesta voluntat de constatar evidències, Valls sí que va voler deixar constància que les dades d'inversió de Foment demostren que “no s'està complint la disposició addicional tercera de l'Estatut” que preveu mecanismes de compensació, si la inversió no assoleix uns certs nivells, que respectin el pes de Catalunya dins l'Estat.

QUÈ DIU LA CAMBRA DE COMERÇ

El dèficit de Catalunya en relació amb Espanya pràcticament no s'ha reduït pel que fa a l'estoc de capital públic en infraestructures
La caiguda de la inversió del grup de Foment a partir del 2008, quan va començar la crisi,
ha estat més intensa
a Catalunya
Catalunya
és una de les comunitats amb major dèficit d'inversió en relació amb el seu pes econòmic dins
l'Estat espanyol
En carreteres i ferrocarrils, la quota d'inversió rebuda pel grup de Foment no s'ajusta al trànsit
de passatgers
i mercaderies
Catalunya no té
una dotació en infraestructures adequada a la seva aportació al producte interior brut (PIB) estatal
A Catalunya s'inverteix un 50% menys que fa 10 anys, mentre que, dins el mateix període, a Espanya s'inverteix
un 25% menys
A partir del 2010,
la inversió per càpita
a Catalunya cau per sota de la mitjana espanyola, i arriba a ser un 42% inferior
el 2014
A Catalunya s'executa menys inversió que en la mitjana de comunitats, dins el període comprès entre el 2004 i el 2012

“Bon rotllo” i poca cosa més

La roda de premsa d'ahir va anar precedida de l'anunci que dimarts va fer el Ministeri de Foment de l'adjudicació dels accessos viaris definitius al port de Barcelona a la UTE formada per Acciona, Sacyr, Ferrovial i Copcisa per un valor de 130 milions d'euros. Ho va confirmar la ministra Ana Pastor durant un acte inaugural al moll químic del port de Tarragona. Al mateix acte hi havia el conseller Santi Vila, que ho va valorar molt positivament, tot i recordar que ara queda desencallar el tema dels accessos ferroviaris.

D'aquesta evident entesa i bona sintonia entre el conseller català i la ministra espanyola en va parlar també Miquel Valls, que va donar a entendre que aquest “bon rotllo” tampoc s'està traduint en un increment de la inversió.

Potser la valoració de Valls canviaria si es tiressin endavant algunes de les obres que ell va considerar prioritàries. En aquest sentit va parlar de la B-40, el servei de rodalies i els accessos al port per a les mercaderies. “Ens falten infraestructures bàsiques per poder ser més competitius”, va insistir el president de la Cambra de Barcelona.