Economía

La inversió de Foment a Catalunya cau el 71%

El descens s'accentua des del 2009, segons la Cambra

Edició impresa Economía | 25/07/2014 - 00:00h

Sergio Heredia
Barcelona

"Catalunya dóna el 19% del PIB espanyol, però té manca d'infraestructures", diu Miquel Valls

Lluny de plantejar interpretacions polítiques -se suposa que aquest aspecte no figurava a l'ordre del dia, i que s'haurà d'esperar a la reunió entre Rajoy i Mas, dimecres vinent-, la Cambra de Comerç de Barcelona es va limitar ahir a subratllar el fet que les inversions en infraestructures (carreteres, aeroports, ports i ferrocarrils) de l'Estat a Catalunya han minvat de forma considerable els últims cinc anys: l'informe del seu gabinet d'estudis econòmics parla d'una reducció del 71% des de l'any 2009, molt superior al 53% que ha registrat la mitjana de les comunitats autònomes.

"El que hi ha hagut ha estat una caiguda", va dir Miquel Valls, president de la Cambra de Comerç de Barcelona, subratllant i repetint el pes de la paraula caiguda. "Però les valoracions polítiques no les farem avui -va afegir-. L'únic que hem fet és una lectura del temps en què han governat PP i PSOE. I tampoc no farem una valoració de futur. No sabem què passarà els propers anys...".

Valls només es va permetre un gest polític en admetre que la relació entre la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori, Santi Vila, "té una bona sintonia". "Encara que aquest fet no es constata en un augment de les inversions a Catalunya". Però no va anar més enllà d'això, i es va estimar més limitar-se a il·lustrar el que ha passat els últims deu anys (i en aquest espai temporal hi ha hagut dos governs socialistes i dos més de populars).

Ho va fer definint dos períodes separats per un punt d'inflexió. Entre el 2004 i el 2009, la inversió del Grup Foment (i aquí entren el ministeri, Aena, Renfe, Ports de l'Estat...) es va elevar el 61% en el conjunt de comunitats autònomes i el 76% a Catalunya. Per contra, aquest paràmetre va descendir el 53% en el conjunt autonòmic i el 71% a Catalunya en els cinc anys successius, del 2009 al 2014.

"És evident que l'ajust, conseqüència de la crisi, no ha estat homogeni -va dir Valls-. De fet, les inversions en Catalunya han decrescut el 50% en una dècada, el doble del conjunt de les comunitats (25%)".

Les línies argumentals són evidents. A Catalunya, les inversions van anar a més mentre s'estava traçant la línia de l'Ave entre Madrid i Barcelona (en funcionament des del febrer del 2008) o durant la construcció de la terminal 1 a l'aeroport del Prat (operativa des del 2009). Tot i això, "la corba va caure en picat" (en paraules de Valls) a partir d'aquell moment. Els últims cinc anys, l'única infraestructura de pes que s'ha registrat a Catalunya ha estat la nova terminal de contenidors al port de Barcelona.

"Si produïm el 19% del PIB del país, llavors també necessitem infraestructures competitives -va dir Valls-. El cas és que no en tenim. Per comprovar-ho, n'hi ha prou amb veure les cues de camions que es formen als matins als accessos a Barcelona. La primera corona metropolitana està totalment congestionada, i això no pot passar. La nostra és una economia exportadora. Però sense bones infraestructures no pot funcionar".

"I què necessita Catalunya?", es va preguntar. Llavors va esmentar el quart cinturó del Vallès, el corredor mediterrani, els accessos al port de Barcelona i la millora de la xarxa de carreteres i trens de l'àrea metropolitana de Barcelona, "una de les zones més valuoses de tot Espanya".