OPINIÓ
21 juny 2017 2.00 h

L’Estat gira l’esquena a Catalunya

El ministre de Fomento, Íñigo de la Serna, va ser ahir a Catalunya per visitar dues de les obres que el govern espanyol té encallades des de fa anys. De la Serna va recuperar una data ja anunciada pels seus predecessors, el 2020, per a la finalització de l’estació de la Sagrera i va repetir la data que ja havia anunciat Ana Pastor, el 2019, per a l’acabament del tercer tram del quart cinturó. És a dir, va venir a fer-se la fotografia perquè, certament, les dues obres havien estat aturades durant mesos i ara s’han reprès. El ministre no va donar cap bona notícia perquè no hi ha hagut ni el més mínim esforç per recuperar els terminis perduts.

Això, però, no és cap novetat. El govern de la Generalitat va presentar ahir un informe que demostra que l’Estat ha abandonat Catalunya pel que fa a les infraestructures. Basant-se en els convenis per al període 2005-12, les dades són esfereïdores. L’Estat només ha executat un 31% de les infraestructures viàries compromeses i el 26% de les ferroviàries. I estem parlant d’obres com el quart cinturó, el desdoblament de l’N-II, la connexió entre la C-32 i la ronda Litoral o entre l’AP-7 i l’A-2, totes elles claus en el desenvolupament econòmic del territori. En el mateix període, el govern català ha executat el 69% de les obres viàries i el 87% de les ferroviàries.

Les dades venen a demostrar que, contra el que en els darrers dies es vol fer creure des de Madrid, Catalunya, tot i tenir unes competències limitades i, sobretot, una situació econòmica molt complicada, entre altres motius pel seu dèficit fiscal històric, és capaç de complir els seus compromisos. Òbviament, amb un estat propi això encara seria més fàcil.