POLÍTICA
BARCELONA - 25 octubre 2016 2.00 h

Compte enrere per a la integració dels liquidadors

 El govern denuncia el conveni amb els registres de la propietat i inicia el procés per assumir-ne les funcions l'1 de setembre

 El deganat amenaça amb una demanda si se'ls aparta abans d'hora

ÒSCAR PALAU - BARCELONA

L'Agència Tributària de Catalunya va aprovar ahir denunciar el conveni amb el Deganat dels Registradors de la Propietat, que s'extingeix el 31 d'octubre de l'any vinent, pel qual ara se'ls delega part de la liquidació de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i del de successions i donacions. El govern vol assumir aquestes funcions, per les quals pagarà enguany uns 27,5 milions, a partir de l'1 de setembre del 2017, i per fer-ho iniciarà la setmana vinent un seguit de processos de convocatòria de places interines per incorporar d'aquí a l'estiu vinent, esglaonadament, fins a 277 treballadors, el mateix nombre d'empleats que ara tenen els registres, amb la intenció d'incorporar-los tots, o si més no la majoria. Això sí, ja avisa que creu que es pot fer la mateixa feina amb menys personal, així que una part es destinarà a altres àrees de l'ATC. Tot i que, en la negociació que s'obre ara per pactar la transició –resolució d'expedients en curs, arxiu històric dels registres, etc.–, mirarà d'evitar pagar indemnitzacions, el degà dels registradors, Luis Suárez, ja mostrava ahir el seu malestar després de reunir-se amb el secretari d'Hisenda, Lluís Salvadó, i avançava que presentarà una demanda per la via del contenciós administratiu per demanar una compensació econòmica si el conveni s'extingeix dos mesos abans d'hora com es pretén ara. Suárez, a més, es queixava que no se'ls concretin “terminis, fórmules ni destins” per als treballadors.

L'ATC també va decidir ahir denunciar un segon conveni amb els registradors, el de gravació, que s'extingeix el 31 de desembre i que afecta 16 treballadors més a temps parcial, a qui es vol oferir plaça a jornada completa a partir de l'1 de gener a la seu central de la Zona Franca. El govern gairebé ha esgotat el termini per denunciar els convenis, en espera que s'aclarís el context pressupostari, però ha donat garanties que, fins i tot sense comptes nous l'any vinent, tindrà recursos per finançar l'increment de plantilla, que es preveu que costarà uns 10 milions, als quals cal sumar els 3,2 del lloguer i el manteniment de les oficines on es desplegarà, 15 arreu del Principat, que s'afegiran a les quatre que té actualment, i que es completaran amb una desena més de les administracions locals on situarà personal propi, així com les 142 de la Xarxa Tributs de Catalunya, en virtut sobretot del conveni amb les diputacions. Amb l'operació, Economia calcula estalviar-se, incloent-hi l'assumpció de tasques d'executiva que ara delegava al govern estatal, entre 17 i 20 milions d'euros a l'any.

Resposta a les crítiques

Precisament, l'executiu es remet a tota aquesta xarxa, on els contribuents poden fer qualsevol tràmit relacionat amb els tributs que gestiona la Generalitat, per negar que l'extinció del conveni amb les 53 oficines dels registradors deixi grans àrees sense servei com denuncien els treballadors i alguns ajuntaments. A més, el govern nega que l'operació suposi cap col·lapse informàtic –totes les oficines ja treballen ara amb el programa Gaudí de l'administració– o una pèrdua d'ingressos, ja que admet que no es podran comprovar totes les operacions, però que en la majoria d'autoliquidacions la valoració és informàtica i és molt difícil el frau, a banda que ja s'estan preparant plans específics de control tributari.

De fet, Economia recorda que ara els registradors tot just atenen un 16% del total d'operacions de liquidació de particulars, per les quals sols van recaptar 61 milions el 2015, ja que la gran majoria (970 milions) els van arribar per autoliquidacions, i a més la quota mitjana és força inferior a les que van rebre les oficines de l'ATC. Els responsables també recorden que ja s'estan fent passos per potenciar la recaptació telemàtica en el futur. Per començar, es vol obligar tots els professionals del sector a optar per aquesta via.

LA XIFRA

1.032
milions
van recaptar el 2015 els registradors de la propietat per al govern, si bé 970 van ser per autoliquidacions.

El repte de liquidar tributs, i privilegis, sense deixar damnificats

Ò.P.J

A banda de la intenció primordial de donar múscul i líquid a una agència tributària pròpia, amb la integració de totes les funcions de liquidació dels grans tributs que pot recaptar ara, el govern pretén també liquidar els privilegis dels registradors, funcionaris que en molts casos ni viuen a Catalunya i s'emporten fins al 60% del que reben, prop d'uns 30 milions, per una feina que l'executiu preveu fer per menys de la meitat.

L'objectiu és impecable, però enmig hi ha els més de 270 treballadors dels registres, i també uns quants alcaldes, que es queixen de la pèrdua de servei, a qui no serà fàcil convèncer de la bondat dels plans. Comunitats com Astúries i les Balears, que ja van fer aquest mateix procés, al final no van incorporar ni un sol empleat d'aquest col·lectiu, que en molts casos acabarien al carrer. Economia diu que se'n facilitarà el transvàs a la funció pública, premiant l'experiència en aquestes tasques, però no pot assegurar que els pugui contractar tots, si és que al final s'hi volen presentar, perquè els concursos que s'obriran seran oberts. És lògic, doncs, el seu neguit, que també es deu al sou, perquè a l'administració pública serà en general molt inferior, ja que no inclourà les sucoses variables que reben ara.

El portaveu del col·lectiu, Jordi Maldonado, es queixava ahir que el govern no els ha presentat cap proposta formal per escrit, que confien que arribi en una propera reunió encara sense data, i considera que, si prosperen els plans, suposaran una retallada de serveis i de recaptació “en tota regla”. Molt haurà d'afinar les coses el govern, doncs, per no deixar damnificats pel camí...