TANT
X

Puente Aéreo, Correos, Renfe...

26/04/15 02:00 JOSEP MARIA LLAURADOR
El problema d'alguns empresaris no és un canvi de fronteres sinó la incapacitat comercial

Per la Diada de l'any passat, la Renfe es va negar a posar trens per als manifestants de Girona i de Figueres que volien assistir a la V; al cap d'uns mesos Correos es va negar a trametre qualsevol comunicació relacionada amb el 9-N. Fa pocs dies, arran de l'acord sobre el full de ruta, el lobby de l'anomenat Puente Aéreo es va reunir per tal de fer un front comú; grans empreses de Barcelona i de Madrid mobilitzades per evitar la independència. I, a més, Rajoy s'hi reuneix després, com si els seus consellers delegats representessin algú. No semblen criteris de rendibilitat empresarial els que regeixen aquests moviments, sinó més aviat els interessos particulars... i la testosterona.

Es podria arribar a entendre que un empresari amb una quota de mercat excessiva en un territori patís per les conseqüències que podria tenir qualsevol canvi en les seves fronteres, però el problema no és de la frontera, sinó de la seva incapacitat comercial. A més, poden estar segurs que, com ja fan altres empreses estrangeres amb interessos a Catalunya i a Espanya, ja la deuen tenir en compte com un escenari de futur, encara que no ho facin públic.

Aquestes empreses obliden la diversitat del seu accionariat i dels seus clients; els primers s'hi juguen els diners, i els consells d'administració hi juguen amb vel·leïtats polítiques; els segons són menystinguts com usuaris captius, quan són els qui els donen beneficis amb els seus impostos-rescat, comissions i peatges.

Quan el nou estat sigui un fet –que ho serà, si així ho volem–, cal esperar que els seus governants tinguin en compte la seva presa de posició a l'hora de fer les futures concessions, no pas per venjança, sinó per un fet evident: no són de fiar si anteposen criteris tan poc empresarials al davant dels econòmics i del servei als seus usuaris.

Darrera actualització ( Diumenge, 26 d'abril del 2015 02:00 )