POLÍTICA
BARCELONA - 28 maig 2017 2.00 h

Amb e tancada

 La Fundació Catalunya Estat inicia una campanya d’emissió d’anuncis favorables a la independència en ràdios estatals

 Els missatges, en castellà, volen arribar a la població que no consumeix mitjans de comunicació en català

GERARD ARTIGAS - BARCELONA

La independència inclourà el castellà o no serà. És una cosa que el sobiranisme té clar, tenint en compte que la llengua de Cervantes és la preferent per al 55% de la població, i el motiu pel qual la Fundació Catalunya Estat ha decidit impulsar una campanya adreçada especialment a aquell sector de la població que viu cent per cent en castellà i que pràcticament no consumeix en català ni cultura ni mitjans de comunicació. Així, a partir del mes de juny començaran a emetre íntegrament en castellà diverses falques en ràdios d’àmbit estatal que, sota el paraigua de Sí o no, tú decides, pretenen acostar els arguments de l’independentisme als ciutadans als quals les reivindicacions sobiranistes arriben a través del filtre dels mitjans de Madrid. “Volem arribar i influir en un segment de la població que viu en un món plenament castellanoparlant i que consumeix mitjans de comunicació espanyols al qual ningú s’està dirigint”, explica Jaume Gómez, secretari de l’entitat. No serà una campanya que demanarà el sí a la independència, sinó que aportarà arguments que convencin els oients d’aquestes emissores. “Ens centrem sobretot en rodalies, que és una realitat que segurament experimenten cada dia, i les comparem amb les inversions de l’Estat a Cercanías de Madrid”, però també tracta les pensions d’un futur estat català, la paralització pel Tribunal Constitucional d’iniciatives per pal·liar la pobresa energètica aprovades pel Parlament o les beques, entre d’altres.

La iniciativa parteix de la sensació que tenen les entitats que el procés independentista ha quedat en mans de les institucions catalanes i que ningú s’està adreçant als castellanoparlants perquè s’hi sumin. “Representen un gran nombre de votants que viuen aliens a la nostra ànsia d’independència perquè no comparteixen l’element identitari que impulsa molta gent i que tampoc reben arguments”, assegura Serra, així que la fundació ha decidit prendre la iniciativa.

Tot i que les falques les paga íntegrament la fundació, avisen que algunes emissores els estan posant problemes per emetre-les. “Algunes no ho volen fer i ens han dit que no”, per la qual cosa estan estudiant ampliar la campanya a mitjans locals, i descarten portar-les a la televisió: “Ni ho provarem, perquè no ens deixarien”, explica Gómez, malgrat que sí que han començat a convertir-les en vídeos per compartir a la xarxa i han posat en marxa un web per ampliar la informació.